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그분은 모든 사람이 구원을 받고 진리를 아는 데 이르기를 원하시느니라(딤전 2:4) __________ 신앙상담은 asan1953@naver.com

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Chapter 2-The Local Church and its Constitution
2: 지역 교회와 그 구성(3)

 제임스 B. 커리

The Purpose For Which It Exists

The figures of the local assembly and the wider aspect of the Church which is His body are many. Those relating to the latter have been outlined in chapter 1. The seven descriptions indicated in the following paragraphs have to do with the local assembly and will indicate the purpose for which an assembly of Christians exists. None of them is without significance or importance.

 

그것이 존재하는 목적

 

지역 모임의 숫자와 그분의 몸인 교회의 폭 넓은 측면은 많이 있다. 후자에 관한 사람들은 1장에 설명되어 있다. 다음 단락에 표시된 일곱 설명은 지역 모임에서 행하여야 하는 것과 그리스도인의 모임이 존재하는 목적을 나타낼 것이다. 그것들 중 어느 것도 의미 없는 것이나 중요하지 않은 것이 없다.

 

A Dwelling Place - 1 Tim.3.15

God’s desire to have a dwelling place with man is implicit in the Divine decree regarding His creation, "Let us make man in our image, after our likeness" Gen.1.26, and in the activities that followed. God had planted the Garden of Eden, put Adam and Eve therein and He is described as walking in the garden and conversing with man, Gen.3.8. On a later occasion it is written "Enoch walked with God" Gen.5.22. The corollary to that is God walking with Enoch. The first of many direct references to God’s house is found in Genesis chapter 28 where, in v.17 Jacob names a place "Bethel" because it was, said he, "the house of God" even though at the beginning he knew it not. It was to him "a dreadful place, the very gate of heaven" and, at a later time, he is commanded to "go up to Bethel and dwell there" Gen.35.1. Consequently, Jacob’s experiences with His God cause him to change the name of the place to "El-Bethel", meaning "God of His Own house". What a sense of reverential awe engulfed Jacob as the result of the revelation concerning God’s dwelling place.

 

거하시는 곳 딤전 3:15

사람과 함께 거하시려는 하나님의 원하심은 그분의 창조에 관한 신성한 섭리 안에 내제되어 있다 우리가 우리의 형상으로 우리의 모양에 따라 사람을 만들고”(1:26), 그리고 뒤 이어 계속되는 활동들 안에 있다. 하나님께서 에덴 동산을 만드셨고 그 가운데에 아담과 하와를 두시며 그분께서는 동산에서 사람과 함께 교제하며 거니시는 것으로 설명되어 있다(3:8). 나중 기회에 에녹이 하나님과 동행했다”(5:22)고 기록되어 있다. 그것에 대한 결론은 에녹과 함께 동행하시는 하나님이다. 하나님의 집에 대한 많은 직접적인 언급들의 첫 번째는 창세기 28장에서 야곱이 벧엘이라 이름한 곳이 17절에서 발견되고 있으며, 비록 처음에 그것을 알고 있지 않았어도 그가 하나님의 집이라고 말했기 때문이었다. 그것은 그에게 두려운 곳이며 바로 하늘의 문이었으며, 나중에 그는 벧엘에 가서 거기에 머물”(35:1)도록 지시한다. 따라서, 그분의 하나님과 야곱의 경험이 그에게 그분 자신의 집의 하나님을 의미하는 엘 벧엘로 그 장소의 이름을 변경하는 원인이 된다. 경건한 두려움의 어떤 의미는 하나님의 거하심에 관련하여 드러내는 결과로 야곱을 덮었다.

 

A Temple - 1 Cor. 3.16

As in many other instances the local assembly is seen here to bear characteristics which in their perfection, are the attributes of "the church which is Christ’s body". In the Ephesian epistle, Paul states "in Christ all the building fitly framed together groweth unto an holy temple in the Lord" 2.21. It is because the Holy Spirit dwells within the saints who form the building that it is called a "temple" of God, meaning the innermost sanctuary, the holiest of holies. Such is the holy character of the assembly as "temple of God" that anyone, believer or unbeliever, who destroys or corrupts it is exposed to the judgment of the God Who dwells there. This holiness is further emphasised by the following words, "the temple of God is holy, which temple ye are" 1 Cor.3.17.

 

성전 고전 3:16

많은 다른 경우와 마찬가지로 지역모임은 그리스도의 몸인 교회의 속성인 그들의 완전한 어떤 특성을 부담하려는 것을 여기서 본다. 에베소서에서 바울은 언급한다 그분 안에서 모든 건물이 꼭 맞게 함께 뼈대를 이루어 주 안에서 한 거룩한 전으로 자라가고”( 2:21). 그것은 건물을 형성하는 성도들 안에 거하시는 성령 때문이며, 성소의 가장 안 쪽 지성소를 의미하는 하나님의 성전이라고 불린다. 이와같이 하나님의 성전으로서 모임의 거룩한 특성은, 신자나 불신자 어느 누구라도 더럽히거나 부정케 하는 자는 하나님의 거하시는 거기에서 심판에 드러난다. 이 거룩함은 더욱 다음 단어로 한층 강조된다, “하나님의 성전은 거룩하며 너희가 곧 그 성전이니라”(고전 3:17).

 

A Body - 1 Cor.12.27

The context of this figure is that of spiritual gift and its exercise in the assembly. A list of eight gifts bestowed by God to men is given in v.28. These gifts are all of a miraculous and temporary nature, even though at first glance it may not seem that this is so. They are called ‘spirituals’. Among them was even the miraculously endowed gift of ‘teacher’ who functioned at that time. In the first century these manifestations were evidences of the Holy Spirit’s power and presence among God’s people when gathered together. The gifts were varied and given to various individuals. As noted previously, Paul uses the human body to illustrate the variety of the gifts given. In summing up his application he points to the fact that "as the body is one, and has many members, and all the members of that one body, being many, are one body, so also is [the] Christ" 12.12. The distribution of the gifts in their diversity was of the Holy Spirit. The ministry to which they were applied was under the control of the Lord Jesus and the outward results of the gifts were brought about by God, 12.4-6. Neither the diversity of gift nor the control to which they were subject, in any way disturbed the unity of the assembly as "body of Christ". Nor did the accruing results, were they many or few. Unity in diversity and harmony in variety are the principles stressed in the use of the term "body". No gift is indispensable nor is any gift without value. The assembly is "body of Christ" since each believer is a member in particular of the Body as seen in the Ephesian letter. Thus mutual care, honour and respect are to be exercised in all instances.

 

- 고전 12:27

이 그림의 맥락은 영적 은사와 그것의 모임 안에서 실행이다. 사람들에게 하나님에 의해 수여되는 여덟가지 목록이 28절에 제시되어 있다. 이들 은사들은 기적적이고 일시적인 성질의 모두이다, 심지어 비록 첫눈에라 할지라도 그것이 그렇지 않게 보일 수도 있다. 그것들은 영적이라고 칭한다. 그것들 중에는 심지어 그 당시 기능했던 기적적으로 주어졌던 교사의 은사가 있었다. 1세기에 이러한 나타남은 함께 모였을 때 하나님의 백성들 가운데 성령의 능력과 임재를 증거했다. 은사들은 개인에게 다양하게 주어졌고 다양했다. 이전에 언급했던 바와 같이 바울은 주어진 은사들을 다양하게 설명하기 위해 인간의 몸을 사용한다. 그의 적용을 요약함에서 그는 사실을 지적한다, “몸은 하나이며 많은 지체를 가지고 있고 그 한 몸의 모든 지체가 많아도 한 몸인 것 같이 그리스도도 그러하시니라”(고전 12:12). 그것들의 다양한 은사들의 분포는 성령에 의한 것이었다. 그것들이 적용된 섬김은 주 예수님의 통제아래 있었으며 은사들의 외적인 결과는 하나님에 대해 일어났다(고전 12:4-6). 은사의 다양성이든지 그것들에 대한 어떤 통제든지 그리스도의 몸으로 모임의 통일성을 어떤 방식으로든 어지럽히지 않게 종속되었다. 또한 발생하는 결과는 그것들이 많거나 적었거나 아니었다. 다양함에 통일성과 다양함에 조화는 의 용어 사용 안에 강조된 원칙이다. 어떤 은사는 필수적이고 어떤 은사는 필요 없는 것이 아니다. 모임은 각 신자가 에베소서 서신에서 보듯이 몸의 특정한 지체이기 때문에 그리스도의 몸이다. 따라서 서로간에 염려, 명예와 존중은 모든 경우에 실행되어야 한다.

 

A Husbandry (a Ploughed Field) - 1 Cor.3.9

There are different means by which a cultivated field is caused to bring forth a harvest. There is the tilling, the sowing, the tending of the plants while they grow and, finally there is the harvesting. But, above all the blessing of heaven must attend the work of all who labour in the field. Without the rain and heat in due season there can be no harvest time. Be they ever so diligent and careful their eyes will often be raised skyward since they know that neither "is he that planteth anything, neither he that watereth; but God that giveth the increase" 1 Cor.3.7. It is exactly so in the realm of spiritual things. With regard to the assembly in Corinth it was Paul who first did the planting in sowing the seed of the good Word of God. Apollos, who was mighty in the Scriptures as he convinced men that Jesus is indeed the Christ, watered the work by his faithful support. These men were "labourers together of God" (Newberry margin) and ministers of God’s Word. But the increase was all of God. God’s servants in the harvest field are not to vie one with the other as if in competition. They are commissioned as workers together in the heavenly Boaz’s field as depicted in Ruth chapter 2. Meanwhile they look forward to that day when "every man shall receive his own reward according to his own labour" 3.8. What fathomless grace! God calls, commissions and grants increase to His servants and then promises an abundant reward in that coming Day of Review.

 

(경작된 들판) - 고전 3:9

경작된 들판이 수확을 가져오도록 일으키게 되는 다른 의미가 있다. 식물의 재배는 땅을 갈고, 파종하는 것이 있으며 동시에 그것들은 자라고 마지막으로 수확이 있다. 그러나, 하늘의 모든 축복 위에 들판에서 수고하는 자는 모든 일에 전념해야 한다. 만약에 농사철 동안에 비와 열이 없다면 수확하는 때가 될 수 없다. 그들이 언제나 그렇게 근면하고 신중하게 되어도 그들의 눈은 종종 하늘을 향하여 바라볼 것을 그들은 알고 있기 때문에 어느 것도 심는 자나 물 주는 자는 아무것도 아니며 자라나게 하시는 이는 하나님뿐이니라”(고전 3:7). 그것은 영적인 일들의 영역에서도 정확히 그렇다. 고린도 모임에 관해서는 첫째 하나님의 좋은 말씀의 씨앗을 파종하고 심었던 사람은 바울이었다. 아볼로는 예수님이 실제로 그리스도이신 것을 그가 사람들에게 확신시킴으로 성경에 유능한 자였으며, 그의 성실한 지원으로 물을 주었다. 이 사람들은 하나님 함께하는 일꾼들”(뉴베리 난외)과 하나님 말씀의 사역자들이었다. 그러나 자라는 것은 모두 하나님께서 하셨다. 수확하는 들판에서 하나님의 종들이 경쟁하는 경우로 다른 사람들과 겨루지 않는다. 그들은 룻기 2장에서 묘사된 대로 하늘같은 보아스의 들판에서 함께 일하는 자들로 위탁되고 있다. 한편 그들은 저마다 자기의 수고에 따라 자기의 보상을 받으리라”(고전 3:8)는 그 날을 기대하고 있다. 어떤 깊이를 알 수 없는 은혜! 하나님께서는 그분의 종들을 부르시고, 위탁하시고 자라게 하여 주시고 동시에 다시 오시는 그 날에 풍성한 보상을 약속하신다.

 

A Building - 1 Cor.3.9

While the ‘cultivated field’ reminds us that the servant is quite unable to bring forth fruit by his own endeavours, the assembly as "a building" brings to mind its design and construction. Generally speaking, those who lay the foundation and are engaged in the erection of a building are following the plans of someone else. The architect has the final say as to the ‘how’ and ‘what’ of the building he has designed. An assembly that is established according to the pattern of Scripture, has a foundation laid by wise masterbuilders according to the grace of God given. That foundation can be none other than the sound teaching concerning our Lord Jesus Christ. The time involved may be short or long but what follows may take several lifetimes depending upon how long the assembly may be allowed to continue. At any rate, after the foundation has been laid different men with a variety of gifts will be found building thereon. Paul warns "let every man take heed how he builds thereupon" 3.10. The apostle is concerned about the materials used in the construction. The day will come when every man’s work in this connection "shall be revealed by fire" v.13. That which comes not from the promotion of self but with a view to having Christ as Lord exalted in the midst of the saints will be as "gold, silver, precious stones" and able to stand the test of the fire. If in the work of building there is that which is self-indulgent or self-asserting it will be burnt up as "wood, hay, stubble", with nothing remaining. The faithful, self-denying servant of Christ will have the reward but, where the opposite prevails, the servant shall suffer loss while he himself is saved. Solemn words are added, which could be paraphrased thus, ‘as though he had come through a fire and lost everything’. The blessed contrast is to be seen in Peter’s words in 2 Pet.1.11, where to the faithful servant there will be "ministered … an abundant entrance into the everlasting kingdom of our Lord and Saviour Jesus Christ". To think that we shall share with our Lord Jesus Christ in that Day of His revealed glory as a result of a measure of faithfulness to His Name here and now, is a tremendous incentive.

 

건물 - 고전 3:9

동시에 경작된 들판은 종이 그 자신의 노력으로 열매를 내는 것이 전적으로 불가능하다는 것을 우리에게 상기시키고 있으며, “건물로서 모임은 설계와 건축을 생각나게 한다. 일반적으로 말하는 기초를 놓는 자들과 건물의 가설에 종사하는 사람들은 다른 사람의 계획을 따르고 있다. 건축가는 그가 설계했던 건물의 어떻게어떠함에 대한 최종적인 의견을 가지고 있다. 성경의 모본에 따라 세워지는 모임은 주어진 하나님의 은혜를 따라 현명한 주 건축가에 의해 놓여진 기초를 갖추고 있다. 그 기초는 우리 주 예수 그리스도에 관련하여 가르치는 소리 외에 다른 것이 될 수 없다. 참여 시간은 짧거나 길 수 있지만 뒤이어 얼마나 오래 모임이 계속되도록 허용 될 수 있는지에 따른 여러 가지 수명이 걸릴 수 있다. 어쨌든 기초가 놓여진 후에 다른 사람들은 은사의 다양함과 함께 그 위에 건설되고 있는 것이 발견 될 것이다. 바울은 경고한다 저마다 어떻게 그 위에 세울지 주의할지니라”(고전 3:10). 사도는 건축에 사용 된 자재에 대해 우려하고 있다. 그 날에 이 관계에서 모든 사람의 수고에 그것이 불에 의해 드러나는”(13) 때가 올 것이다. 그것은 자신의 상급에서 오는 것일 뿐만 아니라 성도들 가운데서 높임 받으신 주님으로 그리스도를 모시고 함께 나타낸 , , 보석과 불의 시험에 능히 서게 될 것이다. 만일 건축하는 일에서 자신의 멋대로 또는 스스로- 주장하는 것이 있다면 그것은 아무 것도 남지 않고 나무, , 으로 소실 될 것이다. 신실하고 자기를 부인하는 그리스도의 종은 보상을 받을 것이지만, 유익을 주는 것에 상반되는 종은 그 자신은 구원받았어도 손실을 입을 것이다. 엄숙한 단어가 추가된 것을 바꾸어서 말할 것이다, 따라서 비록 그가 가졌던 모든 것을 불을 통하여 잃어버림이 온다 할지라도’. 복된 비교는 벧후 1:11에 신실한 종에 대한 베드로의 말에서 볼 수 있다, 거기에서 우리 주 곧 구주 예수 그리스도의 영원한 나라에 들어감을 넉넉히 너희에게 주시리라가 될 것이다. 우리가 주 예수 그리스도와 함께 참여한다 생각하는 것은 그분의 날에 그분의 이름에 대한 신실함의 평가의 결과로 드러내었던 영광은 지금은 엄청난 격려이다.

 

A Chaste Virgin - 2 Cor.11.2

Of all the metaphors used in the Scriptures to portray the local assembly of believers, that of the "Chaste Virgin" is without doubt the one with the most feeling attached to it. All the others have practical and important things to say concerning the assembly but this one goes right to the very heart of the matter. In 2 Corinthians chapter 11 Paul sees himself as the go-between in presenting the Corinthian assembly as a betrothed virgin to the one and only husband, the Lord Jesus, Who may claim her unconditional and unstinted affection and love. It is with godly jealousy that he contemplates the incursion of high-handed men whom he calls "false apostles", to so influence the saints of the assembly that they would rob the Lord Jesus of what was rightfully His. The betrothal took place when the gospel was made known to them and they accepted its conditions by bowing to the Lordship of Christ. The consequent demand upon them was "the simplicity that is in Christ" or ‘singleness of heart towards Christ’ v.3. The apostle speaks here of the assembly’s bridal character. At Jewish weddings one of the responsibilities of "the friends of the bridegroom" was to ensure or guarantee the chastity of the bride. While each local church may not be termed ‘a bride of Christ’ yet bridal purity in attachment to the Lord is what the servants of God seek in the lives of those to whom they minister the Word of the Lord. There were those in the debauched city of Corinth who would have corrupted the minds of the believers from this simplicity in Christ in the same manner as the subtle serpent when he beguiled Eve in the garden of Eden. Such is Paul’s jealousy with regard to these men that he engages in what he deems as ‘folly’ by appearing to boast in his manner of service, in his attainments and in the revelations given to him. In an age that is every bit as seductive as that of first century Corinth the practical application of the teaching in this metaphor needs ever to be had in remembrance. Two things are inherent in its use: Paul’s zeal to maintain the Lord’s portion among His people, and the need for His people to be uniquely dedicated to the Person of their Lord.

 

순결한 처녀 고후 11:2

신자들의 지역 모임을 묘사하도록 성경에서 사용된 모든 은유들 중에 그것에 덧붙여진 대부분의 느낌과 더불어 한가지는 의심의 여지 없이 순결한 처녀이다. 모든 다른 것들은 모임에 관련하는 말에 대해 실제적이고 중요한 것들이 있지만 이 하나는 문제의 가장 중심으로 곧장 간다. 고린도후서 11장에서 바울은 오직 남편이며 그녀의 무조건적이고 제한되지 않은 애정과 사랑을 요구할 수 있으신 분 주 예수님 한 사람에게 정혼한 처녀로 고린도 모임을 드리는 중매인으로 자신을 보고 있다. 경건한 질투심을 가진 그것은 그가 거짓 사도들이라고 말하는 독단적인 사람들의 유입을 그는 예상하고 있으며 그들은 그분의 의로움이셨던 것 중에 주 예수님을 강탈할 것이고 모임의 성도들에게 그렇게 영향을 줄 것이다. 약혼은 그들에게 복음을 알게 하신 때 일어났으며 그들은 그리스도의 주권에 굴복함에 의한 신분을 받아들였다. 그들에게 당연한 요구는 그리스도 안에 있는 단순함이거나 그리스도를 향한 마음의 성실함’(3)이다. 사도는 모임의 신부의 특성을 여기서 말한다. 유대인 결혼식에서 신랑의 친구들의 책임 중 하나는 신부의 순결을 안전하게 지키는 것이었다. 동시에 각 지역 교회는 그리스도의 신부로 불린다고 할 수 없으며, 그러나 주님께 대한 애정 안에서 신부의 순수함은 하나님의 어떤 종들인 그들이 제공하는 그것들의 생명 안에서 주님의 말씀을 추구하는 것이다. 부패했던 고린도 도시에 그들이 있었으며 그가 에덴 동산에서 하와를 속였을 때 간교한 뱀처럼 같은 방법으로 그리스도 안에 이 단순함에서 신자들의 마음을 타락시켰다. 그와 같이 이 사람들에게 관련한 바울의 질투심이 그가 그에게 주어진 자신의 재능과 계시 안에서 자신의 섬김의 방식에 자랑으로 나타내는 어리석음으로 끌어들인다. 그 시대에 이 비유에서 가르침의 실제적인 적용이 첫 세기 중 고린도의 그것처럼 매혹적인 모든 장면이며 지금까지 기억에서 가지고 있어야 될 필요성이다. 두 가지가 그 사용에 내재해 있다: 그분의 백성들 중에 주님의 위치를 유지하는 바울의 열심과 유일하게 있는 그분의 백성에 대한 필요성은 그들의 주님의 사람에게 헌신했다.

 

A Lampstand - Revelation Chapters 2 and 3

The New Translation (J.N.D.) renders the "candlesticks" of the A.V. as "golden lamps" which is much more accurate. A stand bearing a candle depends upon its own source of energy whereas a lamp is dependent upon an outside source enabling it to shine. The reason for the existence of the local assembly in this aspect is conveyed by the employment of this metaphor. It is to be a luminary shining in a dark place. In the words of the Lord Jesus a lamp in order to give illumination is never placed under a bed or in some other obscure place, but is set on a hill Matt.5.14,15. Thus Paul wrote, as "sons of God … in the midst of a crooked and perverse nation, among whom ye shine as lights in the world" Phil.2.15. The Philippian epistle was addressed to the local church in that city. The heartfelt and poignant plea for unity forms the background to the exhortation to be as luminaries. A lack of murmuring and disputing and with the mind that was in Christ Jesus characterising them, then they would be as lights shining brightly in a dark society. It is noteworthy that Israel, intended by God to be a light of the nations, Isa.51.4, ceased to be so and was discarded by God as the result of unfaithfulness. The deep division occurring in Rehoboam’s day exacerbated this state of affairs. Following this analogy the assembly in Ephesus was threatened with the removal of the "lampstand" if they did not return to the zeal of their first love, Rev.2.5. No assembly can continue for very long if affection for Christ is left, Rev.2.4, because witness becomes merely routine. To be under the scrutiny of the judicial Christ as He walks in the midst of the churches, is not to be thought of lightly. The constitution of the local church is of such a nature that the original expression made by the Lord Jesus concerning it "for where two or three are gathered together in My name, there am I in the midst of them" Matt.18.20, has enabled the obedience of countless thousands to reflect the ancient statement, "and unto Him shall the gathering(s) of the people(s) be" Gen.49.10.

 

등대 - 2, 3

새 번역(JND)은 흠정역의 촛대를 훨씬 더 정확함이 있는 금 등잔대로 표현한다. 촛불의 지주대는 그 자신의 에너지 근원에 따라 좌우되는 까닭에 등불이 빛을 발할 수 있도록 외부 자원에 좌우되고 있다. 이 측면에서 지역 모임의 존재하는 이유가 이 은유의 쓰임에 의해 전달된다. 그것은 어두운 곳에서 빛나는 발광체가 될 것이다. 주 예수님의 말씀에서 빛을 비추기 위하여 등불은   결코 침대 아래나 다른 불분명한 곳에 두지 않지만 산 위에 둔다(5:14,15). 따라서 바울은 기록했다 “…구부러지고 비뚤어진 민족 가운데서 책망 받을 것이 없는 하나님의 아들들이 되게 하려 함이라. 그런 민족 가운데서 너희가 세상에서 빛들로 빛나며”(2:15). 빌립보 서신은 그 도시에 있는 지역 교회에 문안했다. 통일성에 대한 진심과 마음에서 우러난 탄원은 선구자로서 해야 될 권고의 배경을 형성한다. 웅성거리고 논쟁하는 마음의 결여와 더불어 그들에게 그리스도 예수 안에 있는 특징이었으며, 동시에 그들은 어두운 사회에서 밝게 빛나는 빛으로 있을 것이다. 그것은 이스라엘이 민족들의 빛이 되기 위해 하나님에 의해 계획되었던 것은 주목할만하며(51:4), 신실치 못한 결과로 그렇게 되기를 거부했고 하나님에 의해 버려지게 되었다. 르호보암 시대에 일어난 깊은 분열은 이 일의 상태가 더욱 심하게 되었다. 다음에 이것과 유사한 에베소 모임은 그들이 그들의 처음 사랑의 열정으로 돌아오지 않을 경우 등잔대의 옮겨짐에 직면했었다( 2:5). 아무 모임도 그리스도에 대한 애정이 떠난 경우 오랫동안 계속 될 수 없기 때문에(2:4) 증거는 단순히 기계적이 된다. 그분은 교회들 가운데서 다니시므로 그리스도의 판단의 시험 아래에 있게 됨으로 가볍게 생각할 수 없다. 지역 교회의 구성은 두세 사람이 내 이름으로 함께 모인 곳에 나도 거기에 그들의 한가운데 있느니라”(18:20)는 것에 관련하는 주 예수님에 의해 세우신 원래의 표현이 그러한 본질이며, “그에게 백성이 모이리로다”(49:10)라는 고대 표현을 반영하기 위한 셀 수 없는 수천의 순종을 가능하게 했다.

http://www.assemblytestimony.org/

posted by 징검 다리